Na Youtube, v televizi či jiných komunikačních kanálech můžete v poslední době stále častěji narazit na reklamy, které lákají na atraktivní investování skrze různé investiční platformy. Tyto reklamy mají několik věcí společných: známou osobnost, atraktivní vizuální obsah, líbivou ukázku platformy, kromě toho nechybí příběh o velmi zajímavých výnosech a celé je to zakončené demonstrací toho, jak jednoduše se dá pomocí platformy investovat. Často obsazená celebrita přitom dokáže dělat celou řadu jiných věcí najednou. Komu by se nelíbilo nakoupit jedním klikem konkrétní akcii a během pár týdnů si připsat výnosy v řádu desítek procent… Vše to zní pohádkově krásně. Čím se už takové reklamy nezabývají, jsou fakta a skrytá rizika. Níže si ukážeme, jaká jsou tvrdá data, co za tím ve skutečnosti je a jak to funguje.

Investiční platformy jsou poněkud novým nástroj, který se začal objevovat až v posledních několika málo letech. Tyto platformy se liší dle svého zaměření, můžete se setkat s platformami zaměřenými na Forex (směna měnových párů), CFD (kontrakty pro vyrovnání rozdílů), kryptoměny, developerské projekty, ETF, na tradiční akcie a dluhopisy apod. Uživatelé mohou tedy investovat do poměrně širokého spektra aktiv, tzn., že mají téměř všechno „na dosah ruky“.

Jak to asi může dopadnout, když nezkušený investor dostane chuť zahrát si na investičního bankéře z Wall Street nebo na zkušeného portfolio managera?

Jedním příkladem za všechny může být platforma eToro. Na své úvodní stránce je na několika místech varování, že 75 % běžných investorů končí ve ztrátě. To znamená, že 8 z 10 „investorů“ prodělá.. To je však pouze statistika jedné specifické platformy. Za zmínku stojí také připomenutí, že 90 % běžných investorů neumí dlouhodobě na akciových trzích vydělávat. Což je ovlivněno celou řadou faktorů.

Ve zkušených rukou mohou být tyto platformy nástrojem například pro další rozšíření portfolia, ale mají své výhody a nevýhody. V rukou běžných investorů se to však přeměňuje na nebezpečný nástroj k investování. Proč? Běžní investoři se často nechají snadno zlákat na vidinu zázračných výnosů a nedrží se investiční strategie, hlavně ji mnohdy ani nemají. Investují bez analýz, důkladného prověření a při nákupu konkrétních společností se nezabývají detaily. Zaděláno na průšvihu je navíc v situaci, kdy investují do titulů, které jim poradil známý v hospodě nebo investují do známých společností dle jejich obliby. Například automechanici mohou tíhnout ke koupi akcií Tesly nebo jiné automobilky, sportovci zase preferují sportovní značky apod.

Na poplatky investoři narazí také tady, ty jsou účtovány za nákup a prodej konkrétních titulů (zároveň se odvíjí od množství) a v případě investice do nabízeného portfolia na těchto platformách bude muset investor zaplatit také poplatky za správu. Likvidita je u těchto platforem na podobné úrovni jako u podílových fondů. Nicméně nemusí vždy dojít k výplatě výnosů. Velkou nevýhodou těchto platforem je jejich krátká historie. Nemají za sebou dostatečnou historii, na které bychom mohli sledovat jejich skutečnou výkonnost. Navíc pokud investor bude chtít časovat transakci, může se stát, že se zpozdí nákup či prodej a tím pádem dojde k „promeškání“ příležitosti.

V případě kolektivního investování, tohle vše a ještě víc za ně dělá portfolio manažer nebo osoba zodpovědná za řízení portfolia fondu. Portfolio manažer má náležité profesní předpoklady a co je ještě důležitější, má hlavně roky zkušeností na stejné či podobné pozici a je za svou práci náležitě odměněn ve formě management fee.

Občas se setkávám s klienty, kteří za každou cenu chtějí vyzkoušet investování skrze obdobnou platformu, mé doporučení většinou znít – pouze na vlastní riziko a pouze s částkou, u které Vám nebude vadit, když o ni přijdete. I s takovými klienty řeším,  aby měli základ portfolia kvalitně diverzifikovaný fond, zaměřený na různá aktiva, regiony i oblasti, který zásadním podílem snižuje riziko celkového portfolia.