Pojištění proti vandalismu zahrnuje úmyslné poškození či zničení zaparkovaného vozidla. Tento čin musí být způsoben třetí osobou. Pojištění vandalismu i připojištění skel je možný k povinnému ručení.
Připojištění skel v několika bodech
Krácení v prvních měsících
Vzhledem k řadě pokusů o podvodné pojištění některé pojišťovny uplatňují zvýšenou spoluúčast (až 50%) do doby dodání fotografií nepoškozených skel nebo do prohlídky vozidla pojišťovnou. Spoluúčast platí v prvních třech až šesti měsících dle pojišťovny. Několik pojišťoven ji časově neohraničuje.
Omezené či bezlimitní plnění
Možnost volby stanovit si do jaké výše pojišťovna uhradí náklady na výměnu skla.
Vybraná nebo všechny skla
Všechna skla jsou často pouze obvodová skla, pojištění se nemusí vztahovat na zpětná zrcátka, střešní nebo panoramatické sklo.
All risk nebo výluky
Nejčastější výluka se týká škody přepravovaným nákladem nebo na vybrané části, atd..
Podmínka opravy v určeném servisu
Při volbě jiného než smluvního servisu pojišťovna může pojišťovna krátit náklady na výměnu skla. Podobný problém může nastat v případě náhrady originálního x neoriginálního dílu.
Pojištění proti vandalismu
Jedna možnost je havarijní pojištění. Někdy v ceně, někdy připojištění nebo balíček. Druhou možností je potom připojištění k povinnému ručení.
Vandalismus – spadá v trestním zákoníku pod trestný čin poškození cizí věci. A jsou to právě auta, která si vandalové rádi vybírají ke svému řádění.
Nejčastější projevy vandalismu? Poškrábání laku klíčem, poškození oken, karoserie, krádež znaků, krádež dílů včetně kol, proříznutí pneumatik, zapálení auta, posprejování, ulomené stěrače, ulomené boční nebo vnitřní zrcátko, vypuštění vzduchu z pneumatik …
A co dělat? Uvědomit pojišťovnu, volat policii, vše pečlivě zdokumentovat. Škodu vyfotit včetně místa a jeho blízkého okolí, kde jste vůz parkovali. Digitální fotografie obsahuje GPS data a datum pořízení fotografie, takže pomohou jako důkazy. Skvělé je mít případného svědka celé události.
Jak bylo řečeno, vandalismus může být součástí havarijního nebo povinného ručení. Pokud si za rozbité sklo můžete sami, je třeba řešit připojištěním všech skel. Jízda s prasklým sklem vás může stát peníze a body. Prasklina nesmí být větší než 2 cm a ležet v zorném poli řidiče.
Nastavení povinného ručení a havarijního pojištění nikdy nepodceňujte.